به فروشگاه پخش عمده لوازم یدکی زر یدک خوش آمدید
Search
تست صفحه کلاچ و قرق صفحه کلاچ نو با فرسوده و کارکرده

علائم خرابی و تمام شدن صفحه کلاچ

صفحه کلاچ یکی از مهمترین قطعات مصرفی خودرو به شمار میرود برای همین باید علائم تمام شدن و خرابی صفحه کلاچ را به خوبی بشناسیم، همچنین باید نسبت به تعویض آن به موقع اقدام نمود، چرا که در صورت خرابی و اتمام صفحه کلاچ نه تنها در بین مسیر گرفتار میشویم بلکه ممکن است به دیگر اجزای سیستم خودرو آسیب وارد شود، یا حتی مهمتر از همه سلامتی سرنشینان را به خطر اندازد.

آنچه در ادامه ( علائم خرابی و تمام شدن صفحه کلاچ ) در سایت زر یدک خواهید خواند

تمام شدن صفحه کلاچ خودرو

در این مقاله قصد داریم علائم تمام شدن و نحوه تست سلامتی صفحه کلاچ خودرو را بررسی نماییم و به عواملی که موجب خرابی زود هنگام این قطعه میشود بپردازیم، در صورتی که این مطلب را کامل بخوانید و به توصیه های آن عمل کنید میتوانید عمر دیسک صفحه و دیگر اجزای مرتبط را به میزان قابل توجهی افزایش دهید، توصیه میکنیم تا انتهای این آموزش همراه ما باشید تا نسبت به پرداخت هزینه‌های اضافی صرفه جویی نمایید.

قبل از پرداختن به مراحل تست صفحه کلاچ خودرو لازم است بدانید که منظور از تمام شدن صفحه کلاچ چیست و چه عاملی باعث تمام شدن صفحه کلاچ خودرو میشود.

آنچه در ادامه خواهید خواند:

  • منظور از تمام شدن صفحه کلاچ چیست
  • عمر مفید دیسک صفحه چند کیلومتر است
  • نکاتی که باعث افزایش عمر دیسک و صفحه خودرو میشود
  • علائم خرابی و تمام شدن صفحه کلاچ چیست
  • نحوه تست صفحه کلاچ خودرو چگونه است

منظور از تمام شدن صفحه کلاچ خودرو چیست

در ساخت صفحه کلاچ از دو عدد لنت دایره ای شکل در دو طرف آن استفاده شده که ضریب اصطحکاک بالایی را ایجاد میکنند که به مرور زمان با کلاچ گیری های مداوم از یه طرف با دیسک و از طرفی دیگر با فلایویل ساییده میشود و به صورت تدریجی از طول عمرش کاسته خواهد شد، قبلاً در ساخت مواد اولیه لنت ها از آزبست استفاده میشد ولی امروزه بدلیل آلودگی‌های پسمانده زیست محیطی و گرد و غبار حاصل از ساییده شدن لنت ها که موجب بیماری آزبستوزیست میگردید استفاده از آن ممنوع شده و در عوض مواد کاغذی و سرامیکی را برای تولید لنت صفحه کلاچ‌ جایگزین کرده اند.

حال میخواییم بررسی کنیم که صفحه کلاچ تمام شده یا رو به اتمام چه شکل و شمایلی دارد، با نگاه به ظاهر لنت‌ها به راحتی میتوان کارکرد و زمان تعویض صفحه کلاچ را متوجه شد، زیرا اگر صفحه کلاچ نو باشد بر روی لنت شیارهای متعددی وجود خواهد داشت، اما در صورتی که این شیارها بر اثر اصطحکاک و ساییدگی محو شوند یا به نوعی با قسمتهای دیگر هم سطح شده باشند، به معنای تمام شدن صفحه کلاچ خودرویتان است.

شکاف‌های روی لنت صفحه کلاچ

وقتی با گذر زمان شیارهای رو لنت محو میشود و سطح لنت یک دست صاف میشود به اصطلاح مکانیکها آن را شیشه شدن سطح لنت مینامند، در این حالت صفحه کلاچ ضریب اصطحکاک خودش را از دست میدهد و خودروی شما از تاب و توان قبل بی نصیب است، طوری که راننده هرچی پای خودرا روی پدال گاز فشار میدهد دور موتور خودرو بالا میرود اما شتاب و قدرت ماشین نسبت به دور موتور افزایش پیدا نمیکند، چرا که لنت بر روی سطح فلایول لیز میخورد و نیروی موتور را کامل به چرخ‌های خودرو منتقل نمیکند، این امر در سر بالایی‌ها و مواقعی که فشار بیشتری به خودرویتان وارد میشود ملموس تر خواهد بود، در تصویر فوقانی به راحتی میتوان شیارهای لنت صفحه کلاچ نو را تشخیص داد.

 

صفحه کلاچ نو و بدون کارکرد

با نگاه به تصویر صفحه کلاچ فرسوده در میابیم که اکثر این شیارها یا کامل از بین رفته‎اند یا بخش کوچکی از آنها باقی مانده (به اصطلاح شیشه شده) که یعنی سطح این صفحه کلاچ عمر خودش را سپری کرده و موعد تعویضش فرا رسیده، اگر صفحه کلاچ به این مرحله برسد امکان دارد به دیگر اجزای خودرو مانند فلایویل نیز آسیب زده و سطح آن را بخراشد، همچنین باید انتظار اینو داشته باشید که حین حرکت ناگهان دیگر دنده جا نرود و محتاج یدک کش شوید تا به وسیله آن خودرویتان را به تعمیرگاه برسانید.

صفحه کلاچ کارکرده و فرسوده

عمر مفید دیسک صفحه چند کیلومتر است

معمولاً عمر دیسک صفحه رقمی بین 70 تا 90 هزار کیلموتر بیان میشود اما این رقم بسیار متغییر است و نمیشود به آن استناد کرد، به عنوان مثال دو خودرو را در نظر بگیرید که اولی توی ترافیکه و راننده هم دائماً نیم کلاچ میگیره، در حالی که خودروی دومی در یه اتوبان خلوت بدون حتی یک بار کلاچ گرفتن کیلومترها طی میکنه، پس بنابر این نمیتوان کیلومتر را معیاری صحیح و قابل اتکا برای تعیین عمر دیسک صفحه دانست، همونطور که بارها شاهد خودروهایی بودیم که با زیر 50 هزار کیلومتر صفحه تموم کردن و در مقابل رانندگانی هم به ما مراجعه میکردند که بالای 150 هزار کیلومتر هم از صفحه کلاچ خودرویشان استفاده کرده اند.

ما در اینجا به شما مواردی رو توصیه میکنیم که با رعایت آنها بتوانید از حداکثر کارکرد دیسک صفحه بهره مند شوید و هزینه هایتان را به شدت کاهش دهید.

نکاتی که باعث افزایش عمر دیسک و صفحه خودرو میشود

همونطور که پیش از این گفتیم عمر صفحه کلاچ به تعداد دفعات فشردن پدال کلاچ توسط راننده بستگی دارد، حتی شرایط مختلف جوی مثله آب و هوا، رطوبت، گرما و سرما نیز میتواند عمر صفحه کلاچ را تحت تاثیر قرار دهد، همچنین بعضی از عادت های رانندگی مثله نگهداشتن پدال کلاچ پشت چراغ قرمز، حرکت پر شتاب یا مهمتر از همه معکوس کشیدن عواملی هستن که طول عمر این قطعه را به شدت کاهش میدهد، برخی از رانندگان عادت دارند به جای ترمز گرفتن با معکوس کشیدن سرعت خودرو را کم کنن و این عمل بسیار غلط میباشد، زیرا شما به جای اینکه با اصطحکاک لنت ترمز مانع حرکت خودرو شوید از لنت صفحه کلاچ خودرو استفاده میکنید و فشاری تعریف نشده بر این قطعه وارد میشود، از آنجایی که صفحه کلاچ بسیار حساس است ممکنه به دیگر اجزای خودرویتان هم آسیب وارد شود و هزینه بسیار بالایی روی دست شما بگذارد، به طور کلی انتخاب صحیح ضریب دنده عاملی بسیار مهم و تاثیر گذار در عمر این قطعه میباشد، و همونطور که میدانید به طور معمول خودروهای دنده اتوماتیک نیز زودتر صفحه کلاچشان تموم میشود و دلیل این امر انتخاب ضریب نامناسب دنده برای شرایط مختلف است که باعث میشود به سیستم کلاچ خودرو فشار مضاعفی وارد شود.

ناگفته نماند که رانندگی در شیب های تند نیز عمر صفحه کلاچ را کاهش میدهد، همچنین برای اینکه بتونید از حداکثر عمر صفحه کلاچ خودریتان بهره مند شوید به ریگلاژ بودن سیم کلاج خودرویتان نیز حتماً دقت کنید، حتی با خرابی دیگر اجزای خودرو مانند فلایویل، قیفی گیربکس، کاسه نمدها و … هم ممکن است که دیسک صفحه خودرویتان دچار آسیب و خرابی شود، توصیه میکنیم در امر نگهداری و مراقبت از این قطعه حساس و گرانقیمت بسیار دقت کنید.

علائم خرابی و تمام شدن صفحه کلاچ چیست

چند مورد علامت و نشانه‌ هست که با دانستن آنها میتوانید خرابی دیسک صفحه را تشخیص دهید:

  1. شاید برایتان پیش آمده باشد که هنگام حرکت اولیه خودرویتان لرزشی غیر متعارف داشته باشد، این مورد میتونه به دلیل خرابی صفحه کلاچ باشد.
  2. سفت شدن صفحه کلاچ یکی از عوامل است که معمولاً به علت تمام شدن صفحه کلاچ ظاهر میشود، به مرور با اتمام صفحه کلاچ شاخه های فنر خورشیدی بالاتر میرود و پدال کلاچ خودرویتان سفت تر از قبل میشود.
  3. بد جا رفتن دنده ها نیر یکی دیگر از نشانه های خرابی صفحه کلاچ میباشد.
  4. مواقعی که در ترافیک هستین و از کلاچ زیاد استفاده میکنید یا در سر بالایی های شدید در حال رانندگی هستین نیز ممکن است بوی سوختگی و دود به مشامتون بخورد، که میتواند یکی از نشانه های خرابی صفحه کلاچ باشد.
  5. برخی مواقع ریگلاژ سیم کلاچ به انتها میرسد و خبر از اتمام صفحه کلاچ دارد.
  6. گاهی ممکنه هرچی گاز میدیم در حالی که دور موتور افزایش میباید اما خودرو شتاب نگیره و به اصطلاح گاز هرز بخوره، مخصوصاً این مورد توی سربالایی ها بیشتر خودشو نمایان میکنه که علائم تمام شدن صفحه کلاچ خودرویتان میباشد.

نحوه تست صفحه کلاچ خودرو چگونه است

برای تست نمودن وضعیت صفحه کلاچ و ضخامت باقی مانده از لنت فرآیند کار بسیار ساده است، ابتدا میبایست در یک سطح صاف و بدون شیب خودرو را در دنده دو قرار دهیم و سپس به آرامی پدال کلاچ را رها کنیم، اگر خودرو در این حین خاموش شد یعنی صفحه کلاچ قابل استفاده میباشد، اما اگر خودرو به حرکت خود ادامه داد و خاموش نکرد یعنی عمر صفحه کلاچ خودرو به پایان رسیده و به اصطلاح لنت آن شیشه شده، در این حالت ضریب اصطحکاک لنت بسیار کم شده و زمان تعویض آن فرا رسیده است.

 

لطفاً شما همراهان گرامی نیز در بخش نظرات از تجربه های ارزشمندتان برای ما بنویسید با تشکر

تیم تولید محتوای زر یدک

7 پاسخ

  1. سلام. ماشین ئی اف سون با کارکرد 17000 کیلومتر دارم که از صفر دست خودم بوده و زیاد هم کلاج نمی گیرم اخیرا کلاج خیلی پایین می گیره. برای تنظیم رفتم گفت که اینها خود تنظیم هستند و اگر اذیت می کنه باید دیسک و صفحه عوض بشه. آیا با این کارکرد کلاج زود از بین نرفته؟ و قابل تنظیم هم نیست؟ با تشکر

    1. سلام جناب موسوی به صورت کلی نمیتوان از روی کیلومتر اصطحلاک دیسک و صفحه را تعیین کرد، شرایط و عادت رانندگی تاثیر مستقیمی روی عمر صفحه کلاچ دارند، در صورت امکان سعی کنید از سیم کلاچ تنظیم دستی استفاده کنید و به مکانیک سفارش کنید تا رگلاژ پدال رو پایین بگیرد اینگونه عمر صفحه کلاچ خودرویتان بیشتر میشود.

  2. سلام
    پژو 405دارم میخوام کیت کلاچ ایساکو بخرم، ماشین مدل 87 و روی کارت ماشین نوع موتور و گیربکس مشخص نشده ، لطفاً راهنمایی بفرمائید کدام ورژن کیت کلاج ایساکو را میتونم بخرم.

  3. سلام.من یه پژو مدل 1389 دارم و همین دو سه روز پیش داشتم پز فابریک بودن صفحه کلاجش رو میدادم. امروز بعد از 12 سال و حدودا 300هزار کیلومتر صفحه تموم شد فکر کنم دیسکم هم خورد کرد…حیف شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *