به فروشگاه پخش عمده لوازم یدکی زر یدک خوش آمدید
Search
صفحه کلاچ پری دمپر

پری دمپر چیست ؟

پری دمپر یا پریدمپر چیست؟ یکی از اصطلاحات مهم در دنیای صفحه کلاچ میباشد که مطمئناً شما با اطلاع داشتن از نحوه عملکرد آن هنگام خرید صفحه کلاچ انتخاب بهتری خواهید داشت، از آنجایی که اطلاعات دقیقی از این اصطلاح در دسترس نبوده وظیفه دانستیم که تمام تلاش خودمان را به کار بگیریم تا معنا و مفهوم صفحه کلاچ پری دمپر و فرق آن را با دیسک صفحه‌های معمولی به مخاطبان توضیح دهیم و شما خواننده گرامی را در انتخاب صفحه کلاچ مناسب یاری نماییم.

آنچه در ادامه ( پری دمپر چیست ؟ ) در سایت زر یدک خواهید خواند

فرق صفحه کلاچ پری دمپر دار با دیسک صفحه معمولی چیست ؟

در این سری از مقاله آموزشی زریدک سعی داریم درباره تفاوت میان دیسک صفحه پری دمپر دار با صفحه کلاچ معمولی توضیح دهیم و شما را با مفهوم پری دمپر یا به انگلیسی Pre-Damper در حوزه قطعات یدکی خودرو آشنا کنیم.

عملکرد صفحه کلاچ در سیستم خودرو بسیار حیاتی بوده و نقش مهمی را در انتقال نیروی موتور خودروی شما به گیربکس ایفا میکند، به طوری که حرکت وسیله بدون این قطعه امری کاملاً غیر ممکن است و پس از اتمام صفحه کلاچ خودرو مجبور به تعویض این قطعه مصرفی میشویم، اما هنگام خرید یک صفحه کلاچ مناسب با گزینه‌های مختلف و اصطلاحات گوناگونی ممکن است روبه رو شویم که از آنها اطلاعات و شناخت کافی نداشته باشیم، یکی از اصطلاحات مهم که دانستن معنای آن میتواند هنگام خرید صفحه کلاچ مناسب به ما کمک کند مفهوم پری دمپر میباشد، از آنجایی که اطلاعات دقیقی از این اصطلاح در دسترس نبوده وظیفه خود دانستیم که تمام تلاش خودمان را به کار بگیریم تا معنا و مفهوم صفحه کلاچ پری دمپر و فرق آن را با دیسک صفحه‌های معمولی توضیح دهیم و شما خواننده گرامی را در انتخاب صفحه کلاچ مناسب یاری نماییم.

قبل از هرچیزی بهتره به ریشه پیدایش کلمه پری دمپر بپردازیم، این اصطلاح از کلمه انگلیسی pre-damper برگرفته است و از دو لغت pre به معنای قبل از و Damper به معنای تعادل تشکیل شده که در حقیقت عملکرد این قطعه مکانیکی نیز تو همین دو کلمه خلاصه شده، یعنی قبل از درگیر شدن کامل صفحه کلاچ تعادل را برقرار کرده یا به طور ساده تر بخواهیم توضیح دهیم لرزش خودرو را هنگام رها کردن کلاچ کاهش میدهد یا به عبارتی میتوان آن را نوعی لرزشگیر هم نامید.

پری دمپر یک طراحی  هوشمندانه برای صفحه کلاچ‌های نسل جدیدتر است.

چگونه پری دمپر باعث کاهش لرزش خودرو میشود ؟

برای اینکه چگونگی عملکرد طراحی پری دمپر را توضیح دهیم نیاز است ابتدا تصویر آن را از زاویه‌ای خاص برای شما به نمایش بگذاریم تا با دیدن آن درک کاملی از چگونگی عملکردش پیدا کنیم،پایین دو تصویر از صفحه کلاچ پری دمپری و صفحه کلاچ ساده را به نمایش گذاشتیم که هردو صفحه کلاچ‌ها از وسط نصف شده میباشد، همانطور که ملاحظه میکنید با زاویه ای منحصر به فرد قابل بررسی هستند، و ما مکانیزم هرکدامشان را به صورت جداگانه برایتان توضیح میدهیم.

صفحه کلاچ پری دمپر

در تصویر اول که متعلق به صفحه کلاچ پریدمپر دار است مرکز ثقل آن را با نوشته ای قرمز رنگ مشخص کرده‌ایم، به مرکز ثقل صفحه کلاچ اصطلاحاً توپی هزارخار هم گفته میشود که درون آن شفت گیربکس قرار میگیرد. همچنین در تصویر دو عدد دایره قرمز رنگ را هم علامت زدیم که این دایره های قرمز رنگ از توپی هزار خار جدا هستند و ارتباطی با مرکز ثفل ندارند، زمانی که شما پدال کلاچ خودرویتان را به آرامی رها میکنید بدنه صفحه کلاچ که از لنت پوشیده شده است با فشار فنرهای خورشیدی دیسک به سمت فلایویل فشار میاورد و نیروی موتور را به واسطه اصطحکاک ایجاد شده از فلایویل دریافت میکند، حال نیروی موتور به بدنه صفحه کلاچ منتقل شده و میبایست این نیرو به سمت گیربکس هدایت شود.

بنابراین نیروی موتور ابتدا به صورت چرخشی از فلایویل به بدنه صفحه کلاچ منتقل شده و بدنه صفحه کلاچ هم نیروی خود را به مرکز ثقل صفحه منتقل میکند و از مرکز ثقل هم به شفت گیربکس منتقل میشود، این دایره های قرمز رنگ که علامت زدیم چون به صورت مستقیم به مرکز ثقل وصل نیست باعث میشود مرکز صفحه حرکتی آزادانه داشته باشد و شوک اولیه حاصل از انتقال نیرو را کاهش دهد، همچنین میتواند در صورت تاب داشتن شفت گیربکس لرزشهای ایجاد شده را هم کاهش دهد.

صفحه کلاچ پری دمپر دار

صفحه کلاچ ساده بدون پری دمپر

در تصویر زیر یک صفحه کلاچ ساده را به نمایش گذاشتیم همونطور که ملاحظه میفرمایید در بخشی که با دایره های قرمز رنگ علامت زدیم بدنه صفحه کلاچ با مرکز یکی میباشد و اتصال مستقیم دارند و نیرو از بدنه صفحه کلاچ به صورت مستقیم به سمت مرکز ثقل هدایت میشود و چون مرکز ثقل جای حرکتی ندارد ارتعاشات و شوکهای وارده را مستقیم را نمیتواند خنثی سازد و آن را مستقیم به گیربکس میدهد که موجب لرزش خودرو میشود و از عمر صفحه و گیربکس و موتور و بدنه میکاهد.

همچنین در صورت تاب داشتن دیسک کلاچ یا شفت گیربکس ارتعاشات به صورت کاملاً مستقیم به خودرو وارد میشود و اصطحلاک خودرو را افزایش میدهد.

صفحه کلاچ ساده

نحوه تشخیص صفحه کلاچ پریدمپر دار چگونه است ؟

برای اینکه بتوانید تشخیص دهید صفحه کلاچ مورد نظر از طراحی پری دمپر بهره میبرد یا نه میباست به قسمت مرکز ثقل یا همون توپی هزارخار صفحه کلاچ فشار وارد کنید در صورتی کمی تکان خورد و یا با فشار دست تو رفت این صفحه کلاچ پری دمپر دار است، اما اگر ثابت بود و کوچکترین حرکتی نکرد یعنی این صفحه کلاچ ساده است و از طراحی پری دمپر بهره نمیبرد.

 

از شما همراهان گرامی خواهشمندیم سوالات و تجربیات خود را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید

با سپاس فراوان پخش لوازم یدکی زریدک

13 پاسخ

  1. آموزش کاملی بود چون همیشه برام سوال بود ساختار صفحه کلاچ پری دمپر چجوریه و عملکردش چقدر موثره با توضیحات روی عکس کاملا متوجه این موضوع شدم

  2. عالی و درست بود،تشکر از اطلاعات درست شما که دیگران را اگاه میکنید نه گمراه

  3. با سلام پیش از هرچیز بسیار سپاسگزارم از راهنمایی شما و وقتی که در این باره برای ما میگذارید .
    ماشینم پژو 405 دوگانه سوز مدل 89 بهترین دیسک صفحه ای که شما مناسب می دانید کدامه که از لحاظ فنی مشکلی پیش نیاد و پیشنهاد خوب شما چی میتونه باشه . با درود فراوان

    1. سلام از محبت شما ممنونیم، ما فقط به وظیفه ای که در قبال شما عزیزان داریم عمل میکنیم.
      برای خرید دیسک و صفحه میتونید از بخش فروشگاه دیدن بفرمایید و مشخصات هرکدام را به صورت مجزا مطالعه بفرمایید.

  4. من پری دمپر انداختم، درسته لرزش رو میگیره و برا گیربکس هم خوبه، اما موقع فشار دادن پدال گاز یا رها کردن آن ماشین مقدار کمی دل میزنه (اصطلاحا) مشک میزنه، خصوصا تو ترافیک معلومه!! ، نمیدونم چرا؟!!

  5. درودبرشماانسان بزرگوار ممنون شماهستیم

  6. اگر اصل باشه خوبه وگرنه طرحش زیاده و موجب دل دل زدن ک افت شتاب موقع حرکت میشود

    1. درسته جناب . اجناس اصلی و با کیفیت از پری دمپر روان و مقاوم استفاده میکنند . با تشکر از نظر شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *